torstai 24. tammikuuta 2013

Nukkumisesta

Vielä kuukausi sitte mua olis hävettäny myöntää tää asia, mutta nyt oon päässy yli, joten voin kuuluttaa ääneen: meidän Elle on tosi huono nukkuja !! Oon ehkä sattunu lukemaan vaan sellasia vauvablogeja, joissa vauvat menee nukkumaan hienosti ja nukkuvat ilman ongelmia parilla syötöllä koko yön. Oon myös jutellut sellasten ihmisten kans joiden vauvat vaan tuntuu olevan tosi helppoja nukahtajia. Ei oikestaan tuu mieleen yhtään äitiä, joka olis sanonut, jotta meillä ei nukuta! Paitsi mun oma äiskä, kun se muistelee mun vauva-aikaa :D en kuulemma nukkunu :D oisko sitte periytyvää :P


Ekat kolme kuukautta Elle ei vaan suostunut nukahtamaan KOSKAAN ennen puoltayötä. Hän vaan ulisi, kitisi ja itki. Elskulla toki oli hirveesti masuvaivoja ekat kuukaudet ja iltasella ne aina paheni, mikä varmaan selittää ton käytöksen. Silloin me kanniskeltiin Elleä, hytkytettiin, pidettiin masullaan polvien päällä ja usein imetin uneen. Sen ajan hyvä puoli oli se, että kun Elle nukahti niin hän myös nukahti. Sitten kun Elle viimein klo 1-3 laitettiin koppaan, hän jäi sinne nukkumaan ja nukkui usein jopa kuus tuntia putkeen. No, nykyään Elle nukahtaa aika kauniisti jopa ennen kymmentä, MUTTA kun hänet laittaa sänkyyn uni jatkuu maksimissaan kaksi tuntia. Elle heräilee nykyään siis aivan koko ajan! Ekat tunnit yöstä jaksan laittaa Elleä takaisin omaan sänkyyn, mutta kun herätyksiä alkaa olla useampia takana, annan Ellen nukkua mun vieressä. Elle rauhoittuu aina tissille ja usein myös, kun ottaa vain syliin hetkeksi, mutta unta ei sitten tosiaan piisaa sitä kahta tuntia pidempään. Tähän syynä voi olla se, jotta Elle on oppinu niin paljon uusia juttuja viime aikoina ja siksi on öisin levoton. Nälkää hän tuskin näkee sillä "tankkaan" aina iltaisin Elleä kunnolla ja kun nostan Elskun yöllä itkevänä viereeni, hän saattaa vain nukahtaa tissi suussa. Ei siis jaksa edes imeä, haluaa vaan mun viekkuun :)


En oo nyt pelkästään tullut kaapista ulos tän uniongelmamme kanssa vaan oon myös ryhtynyt tekeen töitä parempien yöunien eteen :) löysin jostain keskustelupalstalta suosituksen Pehmeä matka hyöhensaarille- kirjasta, jonka on kirjoittanut neljän lapsen äiti Elizabeth Pantley. Lainasin sen kirjastosta ja lukaistuani sen läpi, tajusin jo useita "virheitä" joita ollaan Ellen nukuttamisessa tehty. Ekkuna ollaan yritetty valvottaa sitä aivan liian pitkään! Tänä iltana aloitin iltatoimet jo puoli kahdeksan jälkeen ja Elle on nukkunut jo tunnin, mitä ei oo tapahtunu ku kerran aikasemmin Elskun elinaikana :) toisekseen meidän lapsella on ollu aivan surkeet iltarutiinit! En olis ilman tuota kirjaa tajunnu sitä enkä myöskään miten paljon ne rutiinit merkitsee pienelle. Tänä iltana suoritin myös uusia iltarutiineja ja meillä oli Ellen kanssa aika hauskaa, kun säästyttiin kamalalta rutinalta :) nyt mä aion tsempata tämän yön ja jokaisella herätyskerralla merkkaan ylös kellonajan ja toimenpiteet miten nukutin Ellen uudelleen. Aion jatkaa sitä muutaman päivän, jotta saan käsityksen milloin Elle syö ja milloin se vaan itkee seuraa. Sitten voin ryhtyä toimenpiteisiin senki asian korjaamikseksi :)

2 kommenttia:

Jätähän kommentti, kiitti <3